Emotionele Intelligentie in Business

Intelligentie is een breed begrip: zo heb je o.a. sociale intelligentie, kunstmatige intelligentie, en emotionele intelligentie. Een wirwar van termen waarbij je mogelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig bestaan er heldere definities voor deze begrippen.
Volgens de theorie is Emotionele Intelligentie de capaciteit om je eigen gevoelens en die van anderen te herkennen, om jezelf te motiveren en om goed om te gaan met emoties – zowel met die in jezelf als met die in je relaties.

Een hele mond vol, maar laten we de definitie eens analyseren. Het bestaat uit een gedeelte zelfbewustzijn, je moet namelijk je eigen gevoelens leren herkennen en kunnen benoemen. Het bestaat uit een stuk motivatie, en het bestaat uit een stuk inleven in de ander: noem dit empathie of sociale vaardigheden.
Je kan je wellicht afvragen wat het nut is dat je dit nu aan het lezen bent, ik zal het je vertellen:

Emotionele intelligentie is namelijk een van de sterkste indicatoren van succes binnen het bedrijfsleven en wordt daardoor ook steeds belangrijker. Het gaat allang niet meer in teams enkel over je eigen gevoel, maar vooral ook bij het herkennen van de gevoelens van de ander. Aangezien in het bedrijfsleven contact met anderen essentieel is, maakt dit emotionele intelligentie tot een ontzettende handige sleutel tot succes.

Forbes schreef een interessant artikel over Emotionele intelligentie op de werkvloer. Hier haalden zij een onderzoek aan van Johnson & Johnson uit 2001 waaruit bleek dat mensen die het beste presteerden in het werkveld ook een hogere mate van emotionele intelligentie lieten zien. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Talent Smart dat 90% van de ‘ high performers’  in het werkveld (dus mensen die succesvol zijn binnen zijn of haar bedrijf) een hoge mate van EI bevat, terwijl 80% van de lagere performers een lage mate van EQ heeft. Zo zijn er nog talloze onderzoeken die aanwijzen dat Emotionele intelligentie ten goede komt voor jezelf, maar ook zeker je bedrijf, en is het logisch dat grote bedrijven steeds meer en meer gaan investeren in bewustwording op de werkvloer.

Heel erg leuk om te zien dat Emotionele Intelligentie zulke goede resultaten biedt in het bedrijfsleven, maar als individu moet je het toch zelf ontwikkelen. Hoe ontwikkel je nu zelf Emotionele intelligentie?

Je kan natuurlijk deelnemen aan een 6 of 8 weekse training bij mij of een van de vele mede ‘ EI-trainers’  die de wereld rijk is, maar het leuke is dat je zelf ook aan de slag kan gaan! Hierbij een aantal tips om je emotionele intelligentie te ontwikkelen samengesteld door psychologytoday.com en Meditatim.nl:

1. Denk positief: Negatieve en positieve gedachtes zijn erg besmettelijk. Het mooie van de hersenen is dat alles wat we doen, denken of waar we aandacht aan schenken, de structuur en de functie van de hersenen verandert. Dit heet Neuroplasticiteit. Waar het op neerkomt is dat je door positief te denken, je een positief netwerk van gedachtes en verbindingen op kan bouwen. Als je genoeg positief denkt, dan creëer je een sterk positief netwerk van gedachtes. Deze verbindingen zijn in staat om je negatieve als het ware weg te dringen. Pas op, want andersom werkt dit uiteraard ook zo!

2. Ga bewust om met je taalgebruik: Als je jouw communicatie wilt verbeteren in het werkveld dan kan bewust omgaan met je taalgebruik ook heel erg helpen. Mensen die emotioneel intelligent zijn kunnen gebruik maken van bepaalde woorden of zinnen op de juiste momenten: in een ontwikkelgesprek spreek ik graag over punten waar medewerkers in kunnen verbeteren of zaken die men nog niet beheerst. Met de focus op nog. Wanneer je dit zelf ook overneemt en gaat denken in: Ik kan dit NOG niet, i.p.v. ik kan het niet, dan zullen ook je hersenen positiever gaan denken (en dan kom je weer bij punt 1 aan).

3. Beoefen empathie: Empathie is het vermogen om te ervaren en begrijpen wat anderen voelen terwijl je onderscheid blijft maken tussen je eigen emoties en standpunten en die van de ander. In het bedrijfsleven is het erg goed om je in te kunnen leven in de ander, dit leidt namelijk tot verbinding. Het mooie van verbinding op de werkvloer is dat je meer als team kan gaan opereren. Je gaat meer als 1 organisme werken, en dat is niet alleen goed voor de moraal, maar ook voor de productiviteit en uiteindelijk dus het financiële resultaat. Daarnaast kan het tot het inzicht leiden dat iedereen zijn of haar eigen issues heeft.

4. Ken je stressors: Inventariseer welke zaken je stress opleveren, kijk of je hier proactief mee aan de slag kan gaan. Dit klinkt als een enorme open deur, maar wat wordt hier nou precies mee bedoelt? Zo kan ik me voorstellen dat je een drukke baan hebt waarbij je enorm veel wordt gebeld en gemaild gedurende de dag. Wellicht is één van je stressoren dat je onrustig wordt door de hele dag die emails die binnenkomen (wellicht op de pc en mobiel). Wanneer je dit weet, kan je er wat aan gaan doen. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om op slechts 2 of 3 momenten van de werkdag je mail te checken en bij te werken, waardoor je de rest van de dag met meer aandacht aan het werk kan gaan. Een voorbeeld die ik zelf veel gebruik is een schone inbox. Ik kan zelf erg slecht tegen een inbox waar 100+ ongelezen mail in staat en zaken die al zijn afgerond. Ik werk daarom met een aantal mapjes waar ik de mail naar toe sleep en bij een heleboel CC mail delete ik deze als ze niet direct relevant zijn. Daardoor staat mijn inbox vol met zaken die er toe doen, op korte termijn moeten worden opgepakt, of mail die ik nog niet gelezen heb. Hierdoor is de mail bijwerken als ik een dagje afwezig ben geweest ook goed te doen en zorg ik dat ik hier een stuk minder stress ervaar. Zelfinzicht is hierbij absoluut de eerste stap.

5. Start met mediteren of ademhalingsoefeningen: er zijn talloze manier om emotioneel intelligenter te worden, maar een effectieve manier is mediteren of bewuster omgaan met je ademhaling. Er zijn online talloze cursussen, oefeningen, websites en/of artikelen te vinden die precies weten hoe dit moet (dit vind je misschien ook wel zo’n artikel). Het belangrijkste is dat jij voor jezelf een manier vindt om aan de slag te gaan. Dit kan 5 minuten zijn die je na het eten bewust pakt, die paar bewuste ademteugen voordat je je kantoor binnenstapt, of misschien die 10-daagse stilte retraite. Bewust omgaan met lichaam en geest is een ontzettende mooie stap. Op korte termijn zullen er op deze site een aantal podcasts en artikelen verschijnen die helpen bij het mediteren en ademhalen, dus wil je op de hoogte blijven like dan de Facebookpagina, of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Het verhogen van je EI/EQ is niet een kwestie van deze tips lezen en het dan direct verhogen, het is een kwestie van ervaren. Net zoals je een boek kan lezen over de werking van een cockpit in het vliegtuig, maar dit maakt je nog niet direct piloot. Het is uiteraard wel slim, mocht je piloot willen worden, om je te verdiepen in de materie. Anders dan bij een piloot kan je met EI en meditatie wel gelijk beginnen met oefenen en dit hoeft in het begin zeker niet veel tijd te kosten. Als je het eigen bewustzijn kan verhogen, dan zit in eenieder een potentieel om emotioneel intelligenter te zijn.
Het heeft voordelen voor je werk, maar ook je gezinsleven zal niet gespaard blijven (in positief zin). In mijn ogen is dit iets van het werk wat je dan zeker wel mee naar huis kan nemen!